Gezonde balans

Een gezonde balans in je leven is heel belangrijk voor het krijgen en behouden van een goede gezondheid. Het is toepasbaar op allerlei aspecten van je leven. Bijvoorbeeld balans tussen activiteit en rust, tussen lichaam en geest, tussen aandacht voor jezelf en aandacht voor anderen, en gebalanceerd eten.

Bij balans gaat het om afwisseling en het vermijden van extremen. Te veel werken, te veel denken, te veel slapen, het is allemaal ongezond. Zelfs ‘goede’ dingen kunnen in extremen slecht voor je zijn. Zo kan te veel sporten ongezond zijn, en is te veel vitamine C een afvalstof die je lichaam moet verwerken. Natuurlijk zijn er momenten dat je iets meer doet dan anders. Zoals voor een belangrijk project meer werken of een avondje patat met kroketten eten. Voor een gezonde balans is het dan wel belangrijk om dat op een ander moment te compenseren.

Er zijn geen vaste ijkpunten voor wat een goede balans is. Dat is voor iedereen anders en kan ook verschillen per seizoen of moment in je leven. Je kan zelf het beste aanvoelen wat een gezonde balans voor jou is. Dit kost vaak wat tijd. Acupunctuur Praktijk Baidu kan je hierbij op weg helpen.

Activiteit en rust

Voor een goede gezondheid is een balans tussen activiteit en rust erg belangrijk. Velen van ons zijn echter gewend om vooral dingen te doen, en niet genoeg rust te nemen. Zelfs op vakantie hebben we onze dagen vol gepland met activiteiten en bezienswaardigheden. En na een dag werken kruipen we achter de computer om nog over het internet te surfen. Voor een goede gezondheid heeft ons lichaam echter ook rust nodig. Ook je hersenen hebben af en toe rust nodig. Zo hebben ze de tijd om de gebeurtenissen van de dag te verwerken. Het is net als bij een pijl en boog. Als je die teveel aanspant is dit slecht voor de elasticiteit en in extreme gevallen breekt de boog. Daarom is bijvoorbeeld pauze nemen tijdens het werk  goed voor je, en ben je bovendien productiever dan wanneer je de hele dag non-stop doorwerkt.

Lichaam en geest

Voor een goede gezondheid is een balans tussen lichaam en geest, of denken en voelen erg belangrijk. Velen van ons zitten meer in ons hoofd dan in ons lichaam. We denken meer dan dat we voelen. Zo zijn we ook opgevoed, rationeel denken wordt hoog gewaardeerd op school en op het werk. Met je hoofd kun je problemen oplossen en dingen bereiken. Doordat denken zo hoog staat aangeschreven in onze westerse maatschappij vergeten we vaak te letten op fysieke signalen of te voelen. Sommige mensen zitten zelfs zo in hun hoofd dat ze fysieke signalen niet meer waarnemen, of niet meer kunnen voelen. Fysieke signalen en emoties (voelen) zijn echter nuttige signalen van ons lichaam en onze geest over hoe het met ons gaat. Door meer te voelen kun je ook eerder aanvoelen dat er wat met je aan de hand is en makkelijk bijsturen, in plaats van te wachten tot een fysiek signaal een fysieke klacht wordt. Te veel in je hoofd zitten kan gezondheidsklachten veroorzaken. Barstende hoofdpijn en slapeloosheid zijn voorbeelden van klachten die zich voor kunnen doen. Malende gedachten die je niet kan stoppen zijn ook een teken dat de balans tussen denken en voelen niet optimaal is. Voelen is overigens niet beter dan denken. Beiden zijn essentieel voor een gezond en gelukkig leven. Waar het om gaat is dat denken en voelen in balans zijn.

Balans tussen jezelf en anderen

Sommigen van ons zijn alleen met zichzelf bezig. Anderen besteden juist alleen maar aandacht aan de behoeften van anderen en vergeten daarbij hun eigen behoeften. Voor een goede gezondheid is een goede balans tussen jezelf en anderen belangrijk. Die anderen kunnen je gezin, je vrienden of je familie zijn, maar bijvoorbeeld ook je werk of je studie. Het is goed om jezelf af en toe af te vragen of je de afgelopen tijd vooral aandacht aan anderen hebt gegeven, of vooral aandacht aan jezelf. Wanneer mensen vooral aandacht hebben voor de wensen en behoeften van anderen, vergeten ze vaak hun eigen behoeften. Balans tussen jezelf en anderen heeft ook veel te maken met grenzen aangeven. Wanneer je langdurig vooral aandacht geeft aan de behoeften van anderen, en tegelijkertijd niet genoeg aandacht geeft aan de behoeften van jezelf, kunnen klachten ontstaan als burn-out en overspannenheid.

Balans in wat je eet

Gevarieerd eten is belangrijk voor een goede gezondheid. Zo zorg je dat je alle voedingstoffen binnen krijgt die je lichaam nodig heeft. Te veel van een bepaald product eten vergroot de kans op voedsel allergieën. Wil je meer weten over gezonde voeding?